Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

6.1 reizigers zijn tevreden

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

6.1

OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

6.1.1

Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter

6.1.2

Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk

6.1.3

Er zijn minder knelpunten in de doorstroming van het OV

6.1.4

Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen

6.1.5

OV overkoepelende activiteiten worden beter uitgevoerd

Stand van zaken

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

6.1

OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

6.1.1

Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter

6.1.2

Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk

6.1.3

Er zijn minder knelpunten in de doorstroming van het OV

6.1.4

Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen

6.1.5

OV overkoepelende activiteiten worden beter uitgevoerd

Beleidsdoel

6.1

OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

Meerjarendoel

6.1.1

Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

6.1.2

Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

6.1.3

Er zijn minder knelpunten in de doorstroming van het OV

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

6.1.4

Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

6.1.5

OV overkoepelende activiteiten worden beter uitgevoerd

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

37.450

192.897

-155.447

-4.873

10.473

32.577

203.370

-170.793

2.270

130.591

-128.322

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Actualisatie capaciteit Bereikbaarheid

-705

-705

Herverdeling van de capaciteit binnen de programma's Bereikbaarheid I en II op basis van de geactualiseerde jaarplanning.

Bestemmingsvoorstel Jaarrekening 2022

1.236

-1.236

Bij vaststelling van de jaarstukken 2022 door Provinciale Staten is ook ingestemd met de overheveling van budget uit 2023 naar toekomstige jaren (bestemmingsvoorstellen).

Bijdrage Rijk OV concessies 2023

-8.375

-8.375

Bij de verlenging van de OV concessies zijn in de Kadernota 2023 extra middelen beschikbaar gesteld. Daarmee is € 50 mln. van de verwachte € 60 mln. geregeld. Voor overige € 10 mln. is een Rijksbijdrage opgenomen in de begroting. Bij de Kadernota 2023 is aangegeven dat als dekking via Rijksbijdrage niet lukt het risico kan worden afgedekt via de reserve weerstandsvermogen. Inmiddels is de Rijksregeling bekend en blijkt dat onze vervoerders in 2023 nog eenmalig maximaal aanspraak kunnen maken op € 8,335 mln. Er is één vervoerder die een aanvraag heeft ingediend voor €1,625 mln. en de andere vervoerder heeft een nul-aanvraag ingediend. Daarmee is het legitiem om de verwachte Rijksbijdrage bij te stellen met € 8,375 mln. naar € 1,625 mln.

Nog niet duidelijk is of dit consequenties heeft voor dekking van de kosten van de verlenging tot en met 2025. Op basis van beschikking 2023 en rituitval, blijven uitgaven in 2023 achter. Deze middelen blijven beschikbaar via de reserve OV concessie. Vraag is of toekomstige meerjarenraming (incl. pluspakket) gedekt kan worden uit middelen in reserve, of dat er toch een claim moet worden neergelegd om misgelopen dekking via het Rijk te compenseren. Vooralsnog volstaan we met het opnemen van een “winstwaarschuwing” in deze Zomernota. Zoals ook al bij de Kadernota 2023 is aangeven zijn de exacte kosten van de verlenging afhankelijk van verloop reizigersinkomsten, indien nodig wordt voor resterende kosten het weerstandsvermogen ingezet. De bijstelling wordt nu gedekt via de reserve OV concessies.

Bijdrage spitslijn 258

102

-102

102

-102

Het rijden van spitslijn 258 wordt mede mogelijk gemaakt door partijen uit het gebied. Wij ontvangen hier een bijdrage voor. Dit bedrag wordt ingezet als dekking voor deze spitslijn. Voorgesteld wordt om de lasten en de baten met € 0,102 mln. te verhogen.

Bijdrage uitwerking verkenning toekomst trambedrijf

-100

-100

Vanuit het centrale budget voor innovatie en ontwikkeling wordt € 100.000 beschikbaar gesteld voor de verdere uitwerking van de positionering van het trambedrijf. Dit bedrag wordt vanuit programma 9. Bestuur overgeheveld naar programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar vervoer

Gestegen energieprijzen

-4.300

-4.300

De prijs voor energie is ten opzichte van vorig jaar verdrievoudigd. Voor het laten rijden van de trams is veel energie nodig en heeft de stijging een groot effect. In 2022 bedroegen de energielasten voor de trambaan € 2,4 mln. nu is verwachting, op basis van de huidige prijzen, dat de energielasten stijgen naar € 6,7 mln. Deze stijging van 4,3 mln. is niet binnen het bestaande budget voor beheer en onderhoud op te vangen. We stellen daarom voor om dit te dekken uit de Algemene middelen. Omdat nog onduidelijk is of de prijsstijging blijvend is wordt nu alleen voor 2023 extra budget gevraagd. Bij de Slotwijziging 2023 kan dit eventueel nog tot aanpassingen leiden.

Kapitaalasten Openbaar Vervoer

914

914

Naar aanleiding van de werkelijke investeringen 2022 zijn de kapitaallasten openbaar vervoer in 2023 geactualiseerd. Door de lagere uitgaven in 2022 zijn de kapitaallasten met € 914.000 naar beneden bijgesteld tot € 19,979 mln. Dit bedrag valt vrij naar de Algemene middelen.

Proef gratis OV voor ouderen

-644

-644

De pilot gratis OV voor ouderen met een smalle beurs is gestart 19 september 2022 en loopt tot eind 2023. We zitten inmiddels op 2300 deelnemers (stand maart 2023), de extra promotiecampagne heeft een kleine 300 nieuwe deelnemers opgeleverd. Het budget van € 644.000 wat in 2022 niet benut was, wordt nu onttrokken uit de reserve OV concessie. In totaal is er in 2023 € 1.144.000 beschikbaar  voor de dekking van de abonnementskosten en bijbehorende kosten.

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

3.400

3.400

3.400

-3.400

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Subsidie Doorstroommaatregelen Openbaar vervoer

-900

-900

Bij de Slotwijziging 2022 is er voor de doorstroommaatregelen Openbaar vervoer een bedrag van € 1,673 mln. in de reserve Mobiliteitsprogramma gestort. Dit bedrag is bestemd voor subsidie aanvragen die ontvangen zijn in 2022, maar die drukken op de exploitatie van 2023 en 2024. Wij stellen voor om het beschikbare bedrag te onttrekken, € 0,900 mln. in 2023 en € 0,773 mln. in 2024.

Totaal

6.1 OV-reizigers zijn tevreden

3.400

4.636

-8.273

-5.837

-4.873

-10.473

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

32.577

2.270

30.307

17.066

17.066

17.066

Lasten

203.370

130.591

72.779

176.253

162.748

158.959

Saldo

-170.793

-128.322

-42.471

-159.187

-145.682

-141.893

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09