Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Algemeen

Hoofddoel

Voortgang in een oogopslag

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

5.1

Het provinciale netwerk is sterk

5.1.1

Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau

5.1.2

Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter

5.1.4

Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats

5.2

Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen

5.2.1

De uitvoering van knooppuntontwikkeling in partnerschap gaat vaker en beter

5.2.2

Het aantal verbetermaatregelen voor knooppunten is groter (met gerichte subsidies)

5.2.3

De ruimtelijke programmering is beter gekoppeld aan modaliteiten

5.2.4

Kennis delen, onderzoek en monitoring vindt meer plaats

5.3

Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt

5.3.1

Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler

5.3.2

De keten is sterker

5.3.3

Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd

5.3.4

Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter

5.4

Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

5.4.1

De provinciale infrastructuur is veiliger

5.4.2

Gemeentelijke infrastructuur wordt beter door stimuleringsbijdragen

5.4.3

Verkeerseducatie en -voorlichting is beter

5.4.4

De verkeershandhaving is frequenter en sterker

5.4.5

Er wordt meer gebruik gemaakt van data en er zijn meer innovaties

5.5

Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

5.5.1

Het kwaliteitsnet goederenvervoer is verder doorontwikkeld

5.5.2

Het monitoren van externe veiligheid is beter

5.5.3

Het goederenvervoer is duurzamer

5.6

Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

5.6.1

Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder

5.6.2

De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter

5.6.3

De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen

5.6.4

Het behalen van de WHO-normen  voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen

5.7

De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

5.7.1

De basis is beter op orde

5.7.2

De techniek op straat is beter ontwikkeld

5.7.3

De sturing vindt multimodaler plaats

5.7.4

Het mobiliteitsmanagement is van betere kwaliteit

5.8

Verkenningen naar en regionale programma’s over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren

5.8.1

Het uitvoeren van verkenningen is beter afgestemd op de behoefte

5.8.2

Regionale programma’s worden beter ontwikkeld en uitgevoerd

5.8.3

De monitoring en evaluatie van het mobiliteitsprogramma is beter

Overzicht van baten en lasten

Beleidsdoel

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

1.200

41.164

-39.964

3.407

1.200

44.571

-43.371

236

9.609

-9.372

5.2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp.

1.844

-1.844

284

2.128

-2.128

360

-360

5.3 Locaties per fiets veilig, comfort

25.959

-25.959

2.593

3.363

2.593

29.322

-26.729

4.796

-4.796

5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag

4.380

-4.380

1.221

5.601

-5.601

1.228

-1.228

5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde

75

1.450

-1.375

65

-38

140

1.412

-1.272

297

-297

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

1.721

-1.721

218

-198

218

1.523

-1.305

372

-372

5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd

3.587

-3.587

-872

2.715

-2.715

13

1.002

-989

5.8 Verkenningen, regionale programma's

9.530

-9.530

3.352

12.882

-12.882

1.296

-1.296

Totaal voor bestemming

1.275

89.635

-88.360

2.876

10.518

4.151

100.153

-96.003

249

18.960

-18.710

Mutaties reserves

Res. 05. Bereikbaarheid I - Algemeen

22.181

3.000

19.181

4.063

26.244

3.000

23.244

Totaal mutaties reserves

22.181

3.000

19.181

4.063

26.244

3.000

23.244

Totaal na bestemming

23.456

92.635

-69.179

6.939

10.518

30.395

103.153

-72.759

249

18.960

-18.710

Financieel meerjarenoverzicht op beleidsdoel

Beleidsdoel
(bedragen x € 1.000)

Begroting
2023

Realisatie
30 april

Ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

-43.371

-9.372

-33.998

-33.564

-36.182

-34.485

5.2 Hoge kwaliteit, diversiteit knoopp.

-2.128

-360

-1.768

-2.344

-2.344

-2.344

5.3 Locaties per fiets veilig, comfort

-26.729

-4.796

-21.933

-19.290

-10.937

-10.720

5.4 Aantal verkeersdoden,gewonden laag

-5.601

-1.228

-4.373

-4.323

-4.323

-4.323

5.5 Kwaliteitsnet goederenverv. op orde

-1.272

-297

-975

-1.100

-1.100

-1.100

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

-1.305

-372

-933

-1.521

-2.092

-2.192

5.7 Vraag-aanbod mob. goed afgestemd

-2.715

-989

-1.726

-3.472

-3.472

-3.472

5.8 Verkenningen, regionale programma's

-12.882

-1.296

-11.586

-11.124

-9.602

-27.114

Totaal programma voor bestemming

-96.003

-18.710

-77.292

-76.738

-70.052

-85.750

Mutaties reserves

23.244

23.244

18.696

8.392

25.687

Totaal programma na bestemming

-72.759

-18.710

-54.048

-58.042

-61.660

-60.063

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09