Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

8. Economie

8.5 De bezoekerseconomie is sterk

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

8.5

De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

8.5.1

Recreatief groen is beter toegankelijk en bereikbaar

8.5.2

Recreatievoorzieningen zijn kwalitatief sterker en worden beter gebruikt

8.5.3

De samenwerking tussen partners in de regio is sterker

8.5.4

Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever

8.5.5

Verblijfsrecreatie is vitaler

8.5.6

Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt

Stand van zaken

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

8.5

De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

8.5.1

Recreatief groen is beter toegankelijk en bereikbaar

8.5.2

Recreatievoorzieningen zijn kwalitatief sterker en worden beter gebruikt

8.5.3

De samenwerking tussen partners in de regio is sterker

8.5.4

Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever

8.5.5

Verblijfsrecreatie is vitaler

8.5.6

Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt

Beleidsdoel

8.5

De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

Meerjarendoel

8.5.1

Recreatief groen is beter toegankelijk en bereikbaar

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

8.5.2

Recreatievoorzieningen zijn kwalitatief sterker en worden beter gebruikt

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

8.5.3

De samenwerking tussen partners in de regio is sterker

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

8.5.4

Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

8.5.5

Verblijfsrecreatie is vitaler

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

8.5.6

Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

3.009

9.101

-6.092

-1.452

-37

1.557

9.064

-7.507

120

2.080

-1.960

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

AVP Recreatie

118

-57

118

-57

Voorgesteld wordt om het budget voor AVP Recreatie in 2023 aan te passen naar € 177.000, wat een verhoging van € 57.000 inhoudt. Het voorstel is om deze verhoging te financieren door middel van onttrekking uit de reserve. Deze verhoging is bedoeld voor de volgende onderdelen: revisie fietsknooppuntenwerk (€ 120.000), wandelroutenetwerk (€ 32.000), recreatiebanken (€ 20.000) en Groot Wilnis Vinkeveen (€ 5.000).

Daarnaast wordt voorgesteld om in 2023 € 118.000 aan extra baten te begroten. Deze baten bestaan uit een bijdrage van € 120.000 van het routebureau voor de revisie van het fietsknooppuntennetwerk en een verlaging van € 2.000 aan baten van partners voor het wandelroutenetwerk. Deze extra baten zullen worden toegevoegd aan de reserve.

Bestemmingsvoorstel Jaarrekening 2022

701

-701

Bij vaststelling van de jaarstukken 2022 door Provinciale Staten is ook ingestemd met de overheveling van budget uit 2023 naar toekomstige jaren (bestemmingsvoorstellen).

Recreatie om de Stad (RodS)

-1.570

1.345

-1.570

1.345

Voorgesteld wordt om het budget voor RODS in 2023 bij te stellen van € 2,937 mln. naar € 1,592 mln., een verlaging van circa € 1.345.000. Het betreft een verlaging in verband met het grotendeels doorschuiven van het budget voor de realisatie van fietspad Reijerscop naar 2024.

Daarnaast wordt voorgesteld om in 2023 de baten in 2023 bij te stellen van € 2,63 mln. naar € 1,06 mln., een verlaging van circa € 1,57 mln. Dit aangezien de verkoop van 1 bouwkavel die begroot staat in 2023 al in 2022 heeft plaatsgevonden, van 1 begrootte verkoop de aktepassering naar verwachting toch pas begin 2024 plaatsvindt en daarnaast schuiven verwachte bijdragen van partners voor fietspad Reijerscop door naar 2024.

In verband met de genoemde bijstellingen in 2023 zal de begrootte onttrekking uit de reserve landelijk gebied van € 307.000 worden verhoogd tot € 532.000 (€ 1,592 mln. - € 1,06 mln.)

Verder wordt voorgesteld om meerjarige bijstellingen door te voeren. Voorgesteld wordt in 2024 € 2,797 mln. aan lasten te begroten i.v.m. o.a. werkzaamheden voor fietspaden Reijerscop en IJsselwetering. Daarnaast wordt voorgesteld om in 2024 € 0,997 mln. aan baten te begroten. Het betreft de verkoop van een bouwkavel en de  verwachte bijdragen van partners aan fietspad Reijerscop. Het verschil van € 1,8 mln. wordt gedekt door een onttrekking uit de reserve landelijk gebied. En voorgesteld wordt om in 2025 € 0,6 mln. aan baten te begroten i.v.m. de verkoop van grond.

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

550

-550

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Administratieve wijzigingen GS

Totaal

8.5 De bezoekerseconomie is sterk

1.251

-1.452

1.288

-1.452

37

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

1.557

120

1.437

997

600

Lasten

9.064

2.080

6.984

8.782

5.426

4.900

Saldo

-7.507

-1.960

-5.547

-7.785

-4.826

-4.900

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09