10.4 De beheersing van de organisatie
Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
10.4 | De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal | |||
---|---|---|---|---|
10.4.1 | Uitvoeren van concerncontrol waaronder het adviseurschap van de Financiële Auditcommissie. | |||
10.4.2 | Versterken van Verbijzonderde Interne Controle (VIC) |
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
10.4 | De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
10.4.1 | Uitvoeren van concerncontrol waaronder het adviseurschap van de Financiële Auditcommissie. | ||||||
10.4.2 | Versterken van Verbijzonderde Interne Controle (VIC) | ||||||
Beleidsdoel | 10.4 | De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 10.4.1 | Uitvoeren van concerncontrol waaronder het adviseurschap van de Financiële Auditcommissie. | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Ten aanzien van de te bereiken doelen in 2023 zien we op risicomanagement en onderzoeken dat de activiteiten conform de onderzoeksagenda verlopen. Zo wordt, in verband met het verbeteren van het risicomanagement, in het tweede kwartaal een evaluatie uitgevoerd door middel van een bureaustudie, enquête en interviews. De uitkomsten gebruiken om van te leren en om de aanpak van het risicogestuurd werken te verbeteren. Ondertussen gaan onder andere de trainingen en risicosessies voor specifieke vraagstukken gewoon door. Verder hebben GS in 2023 als 217a-onderzoek gekozen voor het onderwerp beleidsmonitoring/onderzoeksfunctie. Het vraagstuk is in de opdrachtbeschrijving verder uitgewerkt. Conform planning zullen GS het eindrapport in het vierde kwartaal vaststellen en ter kennisname aan PS aanbieden. Daarnaast bevindt het assessment informatiebeveiliging zich in de voorbereidingsfase. Dit assessment krijgt vanwege de aankomende Europese wetgeving NIS2 een andere opzet en ander karakter dat zich richt op het identificeren van stappen die moeten worden gezet om aan de NIS2 te voldoen. In lijn met aanbevelingen van de accountant in het accountantsrapport inzake de financiële functie(s) constateren wij dat de functie kwetsbaar is en blijft. Er is verloop op deze functie en de arbeidsmarkt is moeilijk. Dit wordt zichtbaar in het niet realiseren van verbeterslagen en het er niet in slagen om de P&C cyclus verder te verbeteren. Met daarnaast de opdracht om een nieuw financieel systeem in te richten en te implementeren zit de druk er bij de financiële functie er stevig op. De integratie met van dit proces met interne sturingsprocessen loopt daardoor ook vertraging op. | |||||||||||
Meerjarendoel | 10.4.2 | Versterken van Verbijzonderde Interne Controle (VIC) | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Met ingang van het boekjaar 2023 stelt de provincie Utrecht zelfstandig de rechtmatigheidsverantwoording (RMV) op. Dit betreft een (nieuwe-)wettelijke verplichting. Het oordeel ten aanzien van de rechtmatigheid zal met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording verschuiven van de accountant naar het College. In de RMV geven wij inzicht in hoeverre de provincie rechtmatig heeft gehandeld over een boekjaar. Doelstelling hiervan is om de kaderstellende en controlerende rol van PS te versterken. Om zelfstandig een verantwoording af te kunnen leggen over het rechtmatig handelen over het boekjaar worden er (verbijzonderde) interne controles uitgevoerd. Het verbijzonderde interne controleplan 2023-2024 provincie Utrecht gaat in op de relevante onderwerpen en de geplande werkzaamheden voor de boekjaren 2023 en 2024. Dit VIC plan is in mei 2023 door GS vastgesteld. Daarnaast wordt in het najaar 2023 de jaarrapportage over de VIC 2022 met GS gedeeld. De arbeidsmarkt voor de VIC-expertise is, gezien deze invoering ervan, moeilijk. En bij de uitvoering op dit moment wordt zwaar geleund op externe expertise. We zien daarin een risico ten aanzien van de kwaliteit van de werkzaamheden in de VIC. |
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Programma | Begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Totaal voor bestemming | 2.038 | -2.038 | 2.038 | -2.038 | 614 | -614 |
Toelichting bijstellingen
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Slotwijziging 2022 - structurele effecten |
Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.
Totaal | 10.4 De beheersing van de organisatie |
---|
Financieel meerjarenoverzicht
Beleidsdoel | Begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Lasten | 2.038 | 614 | 1.424 | 2.038 | 2.038 | 2.038 |
Saldo | -2.038 | -614 | -1.424 | -2.038 | -2.038 | -2.038 |