Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

3. Bodem, water, milieu

3.4 De leefomgeving is gezond en veilig

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

3.4

De leefomgeving is gezond en veilig

3.4.1

Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld

3.4.2

De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker

3.4.3

De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden

3.4.4

Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd

3.4.5

De overlast van vliegverkeer is minder geworden

3.4.6

De externe veiligheid is beter gewaarborgd

3.4.7

Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling

3.4.8

De uitvoering van de  VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter

3.4.9

Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht

Stand van zaken

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

3.4

De leefomgeving is gezond en veilig

3.4.1

Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld

3.4.2

De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker

3.4.3

De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden

3.4.4

Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd

3.4.5

De overlast van vliegverkeer is minder geworden

3.4.6

De externe veiligheid is beter gewaarborgd

3.4.7

Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling

3.4.8

De uitvoering van de  VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter

3.4.9

Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht

Beleidsdoel

3.4

De leefomgeving is gezond en veilig

Meerjarendoel

3.4.1

Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.2

De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.3

De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.4

Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.5

De overlast van vliegverkeer is minder geworden

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.6

De externe veiligheid is beter gewaarborgd

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.7

Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.8

De uitvoering van de  VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

3.4.9

Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

94

14.104

-14.010

1.194

94

15.298

-15.204

129

1.612

-1.483

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Concernopgave Gezonde Leef Omgeving

-200

-200

In totaal is incidenteel afgerond € 200.000 extra nodig voor 2023. Dit wordt veroorzaakt door  noodzakelijke inhuur van een externe projectleider (compensatie van niet-ingevulde TCO) tussen januari-juni en een nieuwe inhuur van communicatie en creatieve expertise tussen juni-december t.b.v. het doel “Delen van de goede voorbeelden en toewerken naar de provincie Utrecht als goed voorbeeld/proeftuin voor gezond leven in Nederland”. Daarnaast hebben we te maken met een niet-begrote cofinanciering die als voorwaarde is gesteld bij twee ontvangen subsidies, een onvoorziene additionele uitgave voor de monitoring van onze experimenten (i.s.m. Universiteit Utrecht). Het vierjarige programmabudget ligt in 2023 lager dan vorig jaar terwijl de uitgaven op hetzelfde peil liggen als vorig jaar als gevolg van een doorlopend commitment uit voorgaande jaren. Hierdoor is een tekort in de begroting ontstaan. Dit tekort wordt deels gedekt door bijdragen te mobiliseren vanuit beleidsbudgetten Geluid, Lucht, Klimaatadaptatie, Economie en Fiets aan gezamenlijke projecten. Daarmee is ook een belangrijke stap gezet naar de borging van de innovaties bij andere programma's en teams.

Indexering exploitatiesubsidie 2022 Stichting Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU)

-16

-16

De exploitatiesubsidie 2022 van Stichting NMU is geïndexeerd met € 16.000. Dit wordt gedekt vanuit de stelpost Subsidies.

Indexering exploitatiesubsidie 2023 Stichting NMU

-12

-12

De exploitatiesubsidie 2023 van Stichting NMU is geïndexeerd met € 12.000. Dit wordt gedekt vanuit de stelpost Subsidies.

Leningregeling asbestdaken

50

50

Het risico van deze leningregeling is bepaald op 1% van het maximaal te verstrekken kapitaal van
€ 5.000.000. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve weerstandsvermogen (GS 11 april 2023).

OD NZKG en RUD begroting 2023 na 1e wijziging: loon- en prijscompensatie 2023

-300

-300

Op basis van de 1e begrotingswijziging van de RUD is voor de RUD € 234.000 aan loon- en prijscompensatie opgenomen. Voor de Omgevingsdienst NZKG is er een bedrag van € 66.000 aan loon- en prijscompensatie verwerkt. Het bedrag van in totaal € 300.000 wordt gedekt binnen de algemene dekkingsmiddelen vanuit de stelpost Subsidies.

RUD begroting 2023 na 2e wijziging o.a. bodemtaken

-453

-453

De kosten voor de uitvoering van de provinciale VTH taken zijn in 2023 hoger dan eerst begroot. Door het uitstel van de Omgevingswet zijn de zogenoemde bodemtaken nog niet overgedragen naar gemeenten en blijft de provincie in 2023 het bevoegde gezag. Dit leidt tot een stijging van de kosten voor bodemtaken, maar ook voor een stijging in de bijdrage voor de vaste kosten. Immers, het eigenaarsdeel van de provincie blijft >50% in plaats van de verwachte 45%. In combinatie met het gestegen uurtarief in verband met de CAO stijging leidt dit tot de meerkosten van €453.000 voor 2023.

RUD extra kosten door uitstel Omgevingswet

-123

-123

Bij de RUD Utrecht leidt het uitstel van de Omgevingswet eveneens tot meerkosten voor de voorbereiding op en implementatie van de Omgevingswet. Hiervoor was een bestemmingsreserve gevormd, maar deze is door het uitstel onvoldoende. De extra kosten door het uitstel leiden tot een extra bijdrage van alle deelnemers en betekent voor de provincie een extra kostenpost van €123.000.

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

390

-390

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Verwacht overschot programma asbestdaken eind 2023

250

250

Aan het eind van dit begrotingsjaar wordt verwacht dat er € 250.000 resteert binnen de begroting welk bedag kan vrijvallen t.g.v. de Algemene Middelen.

Totaal

3.4 De leefomgeving is gezond en veilig

390

-804

-1.194

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

94

129

-35

94

94

94

Lasten

15.298

1.612

13.686

12.943

12.689

12.148

Saldo

-15.204

-1.483

-13.721

-12.849

-12.595

-12.054

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09