3.4 De leefomgeving is gezond en veilig
Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
3.4 | De leefomgeving is gezond en veilig | |||
---|---|---|---|---|
3.4.1 | Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld | |||
3.4.2 | De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker | |||
3.4.3 | De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden | |||
3.4.4 | Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd | |||
3.4.5 | De overlast van vliegverkeer is minder geworden | |||
3.4.6 | De externe veiligheid is beter gewaarborgd | |||
3.4.7 | Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling | |||
3.4.8 | De uitvoering van de VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter | |||
3.4.9 | Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht | |||
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
3.4 | De leefomgeving is gezond en veilig | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
3.4.1 | Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld | ||||||
3.4.2 | De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker | ||||||
3.4.3 | De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden | ||||||
3.4.4 | Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd | ||||||
3.4.5 | De overlast van vliegverkeer is minder geworden | ||||||
3.4.6 | De externe veiligheid is beter gewaarborgd | ||||||
3.4.7 | Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling | ||||||
3.4.8 | De uitvoering van de VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter | ||||||
3.4.9 | Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht | ||||||
Beleidsdoel | 3.4 | De leefomgeving is gezond en veilig | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 3.4.1 | Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.2 | De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.3 | De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.4 | Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.5 | De overlast van vliegverkeer is minder geworden | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.6 | De externe veiligheid is beter gewaarborgd | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.7 | Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.8 | De uitvoering van de VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 3.4.9 | Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Programma | Begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Totaal voor bestemming | 94 | 14.104 | -14.010 | 1.194 | 94 | 15.298 | -15.204 | 129 | 1.612 | -1.483 |
Toelichting bijstellingen
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Concernopgave Gezonde Leef Omgeving | -200 | -200 |
In totaal is incidenteel afgerond € 200.000 extra nodig voor 2023. Dit wordt veroorzaakt door noodzakelijke inhuur van een externe projectleider (compensatie van niet-ingevulde TCO) tussen januari-juni en een nieuwe inhuur van communicatie en creatieve expertise tussen juni-december t.b.v. het doel “Delen van de goede voorbeelden en toewerken naar de provincie Utrecht als goed voorbeeld/proeftuin voor gezond leven in Nederland”. Daarnaast hebben we te maken met een niet-begrote cofinanciering die als voorwaarde is gesteld bij twee ontvangen subsidies, een onvoorziene additionele uitgave voor de monitoring van onze experimenten (i.s.m. Universiteit Utrecht). Het vierjarige programmabudget ligt in 2023 lager dan vorig jaar terwijl de uitgaven op hetzelfde peil liggen als vorig jaar als gevolg van een doorlopend commitment uit voorgaande jaren. Hierdoor is een tekort in de begroting ontstaan. Dit tekort wordt deels gedekt door bijdragen te mobiliseren vanuit beleidsbudgetten Geluid, Lucht, Klimaatadaptatie, Economie en Fiets aan gezamenlijke projecten. Daarmee is ook een belangrijke stap gezet naar de borging van de innovaties bij andere programma's en teams.
Indexering exploitatiesubsidie 2022 Stichting Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) | -16 | -16 |
---|
De exploitatiesubsidie 2022 van Stichting NMU is geïndexeerd met € 16.000. Dit wordt gedekt vanuit de stelpost Subsidies.
Indexering exploitatiesubsidie 2023 Stichting NMU | -12 | -12 |
---|
De exploitatiesubsidie 2023 van Stichting NMU is geïndexeerd met € 12.000. Dit wordt gedekt vanuit de stelpost Subsidies.
Leningregeling asbestdaken | 50 | 50 |
---|
Het risico van deze leningregeling is bepaald op 1% van het maximaal te verstrekken kapitaal van
€ 5.000.000. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve weerstandsvermogen (GS 11 april 2023).
OD NZKG en RUD begroting 2023 na 1e wijziging: loon- en prijscompensatie 2023 | -300 | -300 |
---|
Op basis van de 1e begrotingswijziging van de RUD is voor de RUD € 234.000 aan loon- en prijscompensatie opgenomen. Voor de Omgevingsdienst NZKG is er een bedrag van € 66.000 aan loon- en prijscompensatie verwerkt. Het bedrag van in totaal € 300.000 wordt gedekt binnen de algemene dekkingsmiddelen vanuit de stelpost Subsidies.
RUD begroting 2023 na 2e wijziging o.a. bodemtaken | -453 | -453 |
---|
De kosten voor de uitvoering van de provinciale VTH taken zijn in 2023 hoger dan eerst begroot. Door het uitstel van de Omgevingswet zijn de zogenoemde bodemtaken nog niet overgedragen naar gemeenten en blijft de provincie in 2023 het bevoegde gezag. Dit leidt tot een stijging van de kosten voor bodemtaken, maar ook voor een stijging in de bijdrage voor de vaste kosten. Immers, het eigenaarsdeel van de provincie blijft >50% in plaats van de verwachte 45%. In combinatie met het gestegen uurtarief in verband met de CAO stijging leidt dit tot de meerkosten van €453.000 voor 2023.
RUD extra kosten door uitstel Omgevingswet | -123 | -123 |
---|
Bij de RUD Utrecht leidt het uitstel van de Omgevingswet eveneens tot meerkosten voor de voorbereiding op en implementatie van de Omgevingswet. Hiervoor was een bestemmingsreserve gevormd, maar deze is door het uitstel onvoldoende. De extra kosten door het uitstel leiden tot een extra bijdrage van alle deelnemers en betekent voor de provincie een extra kostenpost van €123.000.
Slotwijziging 2022 - structurele effecten | 390 | -390 |
---|
Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.
Verwacht overschot programma asbestdaken eind 2023 | 250 | 250 |
---|
Aan het eind van dit begrotingsjaar wordt verwacht dat er € 250.000 resteert binnen de begroting welk bedag kan vrijvallen t.g.v. de Algemene Middelen.
Totaal | 3.4 De leefomgeving is gezond en veilig | 390 | -804 | -1.194 |
---|
Financieel meerjarenoverzicht
Beleidsdoel | Begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 94 | 129 | -35 | 94 | 94 | 94 |
Lasten | 15.298 | 1.612 | 13.686 | 12.943 | 12.689 | 12.148 |
Saldo | -15.204 | -1.483 | -13.721 | -12.849 | -12.595 | -12.054 |