Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

2. Landelijk gebied

2.2 De kwaliteit van natuur is goed/divers

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

2.2

De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig

2.2.1

Het beheer van bestaande bos-, natuur- en agrarische gebieden is effectiever en efficiënter

2.2.2

De biodiversiteit in stad en platteland is verbeterd

2.2.3

De balans tussen ingrepen/faunabeheer en instandhoudingsdoelen bewaken en verbeteren

Stand van zaken

Vertraging in de uitvoering van een aantal projecten, verdeeld over verschillende meerjarendoelen, heeft tot gevolg dat begrootte budgetten naar beneden worden bijgesteld.                                  

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

2.2

De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig

2.2.1

Het beheer van bestaande bos-, natuur- en agrarische gebieden is effectiever en efficiënter

2.2.2

De biodiversiteit in stad en platteland is verbeterd

2.2.3

De balans tussen ingrepen/faunabeheer en instandhoudingsdoelen bewaken en verbeteren

Beleidsdoel

2.2

De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig

Meerjarendoel

2.2.1

Het beheer van bestaande bos-, natuur- en agrarische gebieden is effectiever en efficiënter

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

uitvoering is conform planning.

Meerjarendoel

2.2.2

De biodiversiteit in stad en platteland is verbeterd

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Voor het project natuurlijke uiterwaarden dat onderdeel uitmaakt van dit meerjarendoel, zijn eind februari een aantal subsidieaanvragen beschikt. Deze subsidies worden middels een aanpassing in de zomernota alsnog begroot.
De maatregelen gericht op herstel van Natura 2000 gebieden lopen vertraging op. De uitvoering van maatregelen in Oud Kolland verloopt langzamer dan voorzien en de maatregelen zijn duurder dan eerder voorzien. De omkadering van rietlanden in N2000 gebied Zouweboezem blijkt toch niet wenselijk, een alternatief hiervoor is nog niet duidelijk. Tegenvallende grondaankopen ter uitvoering van instandhoudingsmaatregelen in N2000 Uiterwaarden Lek zijn aanleiding tot afschalen budget.
Binnen het stikstofdossier treedt vertraging op omdat het instrumentarium om veehouderijen op te kopen en te innoveren nog niet zover is ontwikkeld om dit jaar te kunnen inzetten. Belangrijke regelingen vanuit het Rijk om de opkoop mogelijk te maken zijn pas in juni duidelijk geworden. Dit betekent dat echte acties pas in de 2e helft van dit jaar kunnen worden opgepakt, waardoor gelet op de benodigde doorlooptijd en bijbehorende zorgvuldigheid, dit waarschijnlijk pas in 2024 effect zal hebben. Recent is een subsidieverordening door GS vastgesteld waardoor een extra (financiële) impuls voor de verplaatsing van bedrijven mogelijk is. Na het vaststellen van het concept Utrechts Programma Landelijk Gebied worden de (voorzichtig) opgestarte gebiedsprocessen in de 2e helft van 2023 met kracht doorgezet. De uitwerking van de daaruit resulterende acties en maatregelen zal pas zijn in beslag krijgen in 2024, waardoor de besteding achterblijft.
Een groot deel van de hiervoor beschikbaar gestelde middelen wordt teruggestort in de daarvoor bestemde reserve.  

Meerjarendoel

2.2.3

De balans tussen ingrepen/faunabeheer en instandhoudingsdoelen bewaken en verbeteren

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Bij het project natuurcompensatie treed mogelijk vertraging op omdat de vergunningverlening vertraagd is en de afstemming van een ontwerp inrichting met de omgeving meer tijd kost dan voorzien.
De Utrechtse methoden voor na-isolatie krijgt navolging in IPO verband en financiële steun vanuit het Rijk. De methoden PRE-SMP en SMP (soortenmanagementplan) houden enerzijds rekening met beschermde diersoorten en de vereisten uit de Wet natuurbescherming en met belang van de energietransitie, in dit geval spouwmuurisolatie en zonnedaken. De Utrechtse gemeenten gaan bijna allemaal aan de slag met deze natuurinclusieve methoden.   
Voorts is voorzien in de financiering van motie 100, ondersteuning voor de dierenopvang en dierenvoedselbank. De uitvoering van deze motie wacht niet op deze zomernota, omdat Stichting Dierenlot aanbood om zo nodig al voor te financieren.

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

1.491

42.671

-41.180

-582

-1.052

909

41.619

-40.710

155

17.448

-17.292

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Bestemmingsvoorstel Jaarrekening 2022

2.916

-2.916

Bij vaststelling van de jaarstukken 2022 door Provinciale Staten is ook ingestemd met de overheveling van budget uit 2023 naar toekomstige jaren (bestemmingsvoorstellen).

Bijstelling Natura-2000

1.209

1.209

Het huidige budget van AVP N2000-PAS in 2023 bedraagt € 2,727 mln. Voorgesteld wordt om dit bij te stellen naar € 1,518 mln., een verlaging van € 1,209 mln.

De prognose op dit moment voor 2023 is € 1,518 mln. Dit betreft de optelsom van prognoses herstelmaatregelen in N2000-gebieden Oud Kolland en Zouweboezem. Daarnaast een grondaankoop in N2000-gebied Uiterwaarden Lek en nog enkele algemene posten zoals monitoring en een bijdrage aan BIJ12. Reden voor de verlaging is met name dat er ten tijde van het opstellen van de begroting 2023 met een hoger bedrag voor grondaankopen in de N2000-uiterwaarden Lek werd rekening gehouden.
Voorgesteld wordt om het bedrag van € 1,209 mln. te storten in de reserve landelijk gebied.

Bijstelling natuurlijke uiterwaarden

-44

-44

Het betreft het begroten van de begrotingssubsidie aan Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR) voor het project natuurlijke uiterwaarden voor de planvormingsfase van het dijktraject Salmsteke-Schoonhoven (€161.000). Dekking vindt plaats door een overheveling van budget biodiversiteit van team Natuur en landbouw naar budget biodiversiteit/kwaliteitsverbetering AVP.

Daarnaast wordt het budget voor de verkenningsfase van het project natuurlijke uiterwaarden in 2023 verhoogd van € 156.000 naar € 200.000 (€ 44.000). Voor 2024 wordt € 126.000 begroot voor de verkenningsfase.

Voor de dekking van de begrotingssubsidies aan HDSR voor de planvormingsfase van de dijktrajecten Wijk bij Duurstede-Amerongen en Culemborgse Veer-Beatrixsluizen wordt er op dit moment vanuit gegaan dat het bestemmingsvoorstel daarvoor bij de jaarrekening 2022 van € 276.000 wordt gehonoreerd.

Gebiedsprocessen m.b.t. Stikstof dossier

3.550

3.550

In deze rapportage worden de benodigde middelen bijgesteld. De gebiedsprocessen gaan naar verwachting pas met volle kracht na het vaststellen van het concept Utrechts Programma Landelijk Gebied lopen. Dan worden (uiteindelijk) de maatregelpakketten uitgewerkt en kunnen deze worden uitgevoerd. In dit jaar wordt er minder besteed dan verwacht. Voorgesteld wordt om dit te verrekenen met de reserve Gebiedsprocessen Stikstof.

Motie 100 steun dierenvoedselbank

100

-100

Bij de behandeling van de Programmabegroting 2023 is motie 100 aangenomen om €100.000 beschikbaar te stellen voor ondersteuning van de dierenopvangen en dierenvoedselbanken in de Provincie en te zorgen voor een adequate verdeling van deze middelen. Met Statenbrief van 11 april 2023 is de afhandeling en financiering van de motie en het bestedingsvoorstel via deze zomernota kenbaar gemaakt.

Projecten Autenasekade en Bijleveld

-582

815

-582

815

Bij de begroting 2023 is er € 815.000 aan lasten begroot voor de natuurcompensatie projecten Bijleveld (€ 455.000) en Autenasekade (€ 360.000). Die lasten werden gedekt door een interne bijdrage van € 582.000 vanuit bos- en natuurcompensatie en een onttrekking van € 233.000 uit de reserve landelijk gebied voor het project Bijleveld (aangezien deze bijdrage in het verleden al is gestort in de reserve landelijk gebied)

Bij nader inzien worden de lasten van € 582.000 doorbelast naar bos/natuurcompensatie en niet gedekt door een interne bijdrage en daarmee bij AVP op 0 gezet. En aangezien de uitvoering van het project Bijleveld is vertraagd, doordat afstemming van het ontwerp met de omgeving meer tijd vergt, verschuiven de lasten gedekt vanuit de reserve landelijk gebied van € 233.000 naar 2024 en worden daar opnieuw begroot

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

1.462

-1.462

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Totaal

2.2 Kwaliteit van natuur is goed/divers

4.478

-582

5.530

-582

1.052

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

909

155

754

2.371

2.371

2.371

Lasten

41.619

17.448

24.171

34.687

35.509

34.574

Saldo

-40.710

-17.292

-23.418

-32.316

-33.138

-32.203

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09