Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

2. Landelijk gebied

2.4 Duurzaamheid een substantieel onderdeel

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

2.4

Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw

2.4.1

De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel

2.4.2

Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel.

2.4.3

Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen

Stand van zaken

Voor uitvoering van een aantal POP subsidieregelingen wordt geld onttrokken uit een reserve en toegevoegd aan de begroting.

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

2.4

Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw

2.4.1

De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel

2.4.2

Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel.

2.4.3

Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen

Beleidsdoel

2.4

Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw

Meerjarendoel

2.4.1

De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Het aantal nieuwe aanmeldingen voor coachingstrajecten blijft wat achter bij de planning.
De uitgaven voor uitvoering van het landbouwbeleid (meer specifiek activiteiten die direct verband houden met de Landbouwvisie) zijn groter dan voorzien. Het gaat hierbij met name om zaken als, onderzoek, extern advies en communicatieondersteuning ten behoeve van de ontwikkeling van zaken als de Utrechtse Monitor Duurzame Landbouw, Biologische Landbouw, het UPLG en de nieuwe Landbouwvisie. Verwacht wordt dat door verschuivingen binnen het beleidsdoel de extra uitgaven kunnen worden gedekt.  

Voor POP3 worden, in tegenstelling tot wat is opgenomen in de begroting 2023, de laatste subsidies beschikt. Het betreft openstellingen voor de onderdelen fysieke investeringen, voor Leader en nog enkele subsidies voor samenwerking voor innovaties. Het betreft subsidies die zijn doorgeschoven vanuit 2022 en deze worden nu begroot in deze zomernota (zie ook de bijstelling hieronder). In 2024 en 2025 vinden er geen openstellingen meer plaats.   

Meerjarendoel

2.4.2

Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel.

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Uitvoering conform planning

Meerjarendoel

2.4.3

Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Naar verwachting zal in 2023 maar 1 gemeentelijke VAB visie worden gemaakt in plaats van de geplande 2. Binnen 1 gemeente wordt een model-VAB-visie opgesteld. Dit model kan gebruikt worden door andere gemeenten, zodat zij op een laagdrempelige manier ook een VAB-visie kunnen opstellen. De regio’s FoodValley en Amersfoort doen een project beleidsmatige samenwerking functieverandering Vrijkomende Agrarische Bebouwing. Er is geen bijstelling van budget nodig.

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

900

3.557

-2.657

-430

2.403

470

5.960

-5.490

38

1.552

-1.514

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Aframing POP3

-200

-200

Vanuit financiën centraal is het POP-budget verlaagd. Met deze bijstelling wordt dat op 0 gezet. Het voorstel is om dit te dekken uit reserve, zodat het niet de andere bijstellingen vertroebeld.

AVP Duurzame Landbouw 2023 -2024

185

-253

185

-253

AVP Duurzame landbouw: Tot 2023 viel POP 3 onder AVP duurzame landbouw. Met ingang van 2023 heeft POP 3 een aparte kostenplaats (budgetpost). Bij de zomernota 2023 worden de budgetten hierop aangepast inclusief de eventuele bijstellingen. De begrootte bedragen worden teruggedraaid en opnieuw begroot. Voor POP3 is een aparte bijstelling opgenomen waarbij POP3 opnieuw wordt begroot incl. actuele bedragen. Voorgesteld wordt om het lastenbudget voor AVP duurzame landbouw in 2023 van € 1.140.000 aan te passen naar € 253.000. Het betreft een verlaging van € 887.000. Het bedrag van € 253.000 is nodig voor uitvoering van LAMI activiteiten en voor het kavelruilproject Kamerik Harmelen. (Voor LaMi wordt in 2024 € 100.000 begroot, net zoals nu het geval is). Voorgesteld wordt om de begrote baten van € 900.000 aan te passen in € 185.000, een verlaging van € 715.000. Het bedrag van € 185.000 betreft de verwachte inkomsten bij het kavelruilproject Kamerik Harmelen.

Begroten/onttrekking POP3 2023-2025

285

-2.598

285

-2.598

Tot 2023 viel POP 3 onder AVP duurzame landbouw. Met ingang van 2023 heeft POP 3 een aparte kostenplaats (budgetpost), ook aangezien POP 3 nu een eigen deelreserve heeft binnen de reserve landelijk gebied. Bij de zomernota 2023 worden de budgetten hierop aangepast inclusief de eventuele bijstellingen. Voorgesteld wordt om in 2023 voor POP3 € 2.598.00 te begroten. Voorheen stond op de oude kostenplaats AVP Duurzame landbouw € 1.040.000 voor POP3 begroot. De stijging komt door het begroten van cofinanciering voor fysieke investeringen (€ 894.000), Leader (€ 200.000) en samenwerking door innovaties (€ 84.000). (Openstelling voor subsidies doorgeschoven uit 2022, ten tijde van opstellen van de Begroting 2023 stonden deze posten nog geheel op 2022).Verder wordt voorgesteld om € 285.000 aan baten te begroten in 2023. Het betreft technische bijstand POP waarvoor we een bijdrage ontvangen vanuit RVO. Hiervoor stond eerder € 90.000 begroot op de oude kostenplaats AVP Duurzame landbouw, dit wordt verhoogd naar € 285.000. Verder wordt voorgesteld om in 2024 € 791.000 en in 2025 € 588.000 aan lasten te begroten. Het betreft uitvoeringskosten. En er wordt voorgesteld om in 2024 € 285.000 aan baten te begroten voor technische bijstand. Voorgesteld wordt om dit te dekken uit de reserve landelijk gebied (deelreserve POP3).

Bestemmingsvoorstel Jaarrekening 2022

692

-692

Bij vaststelling van de jaarstukken 2022 door Provinciale Staten is ook ingestemd met de overheveling van budget uit 2023 naar toekomstige jaren (bestemmingsvoorstellen).

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Terugdraaien BW22216 ZN22c bijstelling landbouw

-900

-282

-900

-282

Betreft terugdraaien bijstelling Landbouw gedaan bij de zomernota 2022.

Administratieve wijzigingen GS

1.622

1.622

Totaal

2.4 Duurzaamheid substantieel onderdeel

692

-430

-1.711

-430

-2.403

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

470

38

433

285

Lasten

5.960

1.552

4.408

2.611

2.247

1.118

Saldo

-5.490

-1.514

-3.976

-2.326

-2.247

-1.118

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09