9.1 Provinciebestuur is sterk en duidelijk
Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
9.1 | Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | |||
---|---|---|---|---|
9.1.1 | De positie van PS is sterker en duidelijker | |||
9.1.2 | De uitvoering van de rijkstaken (CvdK) is van betere kwaliteit | |||
9.1.3 | De uitvoering van het dagelijks bestuur (GS) is van betere kwaliteit |
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
9.1 | Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
9.1.1 | De positie van PS is sterker en duidelijker | ||||||
9.1.2 | De uitvoering van de rijkstaken (CvdK) is van betere kwaliteit | ||||||
9.1.3 | De uitvoering van het dagelijks bestuur (GS) is van betere kwaliteit | ||||||
Beleidsdoel | 9.1 | Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 9.1.1 | De positie van PS is sterker en duidelijker | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
In maart zijn de nieuwe Staten half maart gekozen. De fractievergoedingen en vergoedingen aan Statenleden en commissieleden zijn verhoogd. Daarnaast zijn er na de provinciale verkiezingen ook meer fracties bijgekomen, waardoor de kosten ook stijgen. Dit zijn autonome ontwikkelingen. Voor 2023 betekent dit een bijstelling van 377.000. | |||||||||||
Meerjarendoel | 9.1.2 | De uitvoering van de rijkstaken (CvdK) is van betere kwaliteit | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 9.1.3 | De uitvoering van het dagelijks bestuur (GS) is van betere kwaliteit | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Programma | Begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Totaal voor bestemming | 294 | 8.406 | -8.112 | 310 | 1.012 | 604 | 9.418 | -8.814 | 114 | 2.709 | -2.595 |
Toelichting bijstellingen
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Bijstelling accountantskosten | -200 | -200 |
De kosten voor de accountant zijn gestegen, waardoor het huidige budget ontoereikend is. Voorgesteld wordt om € 200.000 te dekken uit de algemene middelen.
Bijstelling huurinkomsten | 14 | 14 |
---|
De bijstelling van de huurinkomsten bedraagt vanaf 2023 structureel € 21.000 voordelig. Dit heeft een aantal oorzaken:
- per 1 juli 2023 verhuren wij verdieping 2, 5 en 6 aan de gemeente Utrecht in verband met de opvang van vluchtelingen. Dit levert in 2023 huurinkomsten op voor een halfjaar van € 302.000 en vanaf 2024 structureel € 605.000 per jaar.
- tegelijkertijd is er per 1 juli 2023 sprake van leegstand van verdieping 8, 11 en 12 omdat huurcontracten niet zijn verlengd. Deze verdiepingen blijven in ieder geval tot 1 juli 2025 beschikbaar voor de provincie en komen daarna weer voor verhuur in aanmerking. Hierdoor dalen de huurinkomsten voor een halfjaar in 2023 met € 295.000 en in 2024 en 2025 met € 589.000.
- deze ontwikkelingen zorgen voor een toename van de huurinkomsten met € 8.000 in 2023 en met € 14.000 in 2024 en 2025. Vanaf 2026 stijgen de huurinkomsten structureel met € 618.000. Dit is verwerkt in Programma 10 en komt ten gunste komt aan de algemene middelen.
- daarnaast zijn de huurinkomsten Paushuize bijgesteld. Vanwege indexatie leidt de bijstelling tot een voordelig effect van € 14.000 in Programma 9, wat eveneens ten gunste komt aan de algemene middelen.
Energiebijstelling gebouwen | -139 | -139 |
---|
De provincie koopt samen met 7 andere provincies centraal in middels een gezamenlijk contract. De prijzen in dit zakelijke energiecontract worden bepaald middels een zogenaamde ‘klikstrategie’. Dit houdt in dat iedere dag op het meeste gunstige moment van de dag de prijs wordt ‘vastgeklikt’. Het gemiddelde van deze gezamenlijke dagprijzen van het gehele jaar vormen de prijs voor energie voor het jaar erop. Dit betekent dat de energieprijzen met een grote vertraging pas worden doorberekend aan de Provincie Utrecht.
De prijs voor gas is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld en de prijs voor elektra zelfs ruim verdrievoudigd. Wij hebben deze nieuwe prijzen pas in het lopende jaar (2023) ontvangen. Voor onze (kantoor)panden heeft de stijging een groot effect. In 2022 bedroegen de totale energielasten voor onze panden € 1,14 mln. Op basis van de huidige prijzen en een gelijk verbruik als in 2022, is de verwachting dat de energielasten stijgen naar € 3,9 mln. Het beschikbare budget bedraagt € 769.000 en dient derhalve te worden opgehoogd met € 3,135 mln. Hiervan komt een bedrag van € 2,9 mln. ten laste van Programma 10 Overhead, een bedrag van € 139.000 ten laste van Programma 9 Bestuur en een bedrag van € 73.000 ten laste van Programma 5 Bereikbaarheid.
Deze ophogingen zijn niet binnen de bestaande budgetten op te vangen. We stellen daarom voor om dit te dekken uit de Algemene middelen. We gaan in overleg met de contractbeheerder en leverancier om voortaan beter/ sneller op de hoogte te worden gebracht zodat we de eigen organisatie als de huurders tijdig(er) kunnen informeren.
Slotwijziging 2022 - structurele effecten |
---|
Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.
Verhoging fractievergoedingen | -377 | -377 |
---|
De fractievergoedingen en vergoedingen aan Statenleden en commissieleden zijn verhoogd. Daarnaast zijn er na de provinciale verkiezingen ook meer fracties bijgekomen, waardoor de kosten ook stijgen. Dit zijn autonome ontwikkelingen. In de kaderbrief stellen GS voor hiervoor jaarlijks € 476.000 op te nemen, voor 2023 zijn de kosten a € 377.000 naar rato opgenomen. Structureel.
Administratieve wijzigingen GS | 296 | -296 | 296 | -296 | |||
Totaal | 9.1 Provinciebestuur sterk en duidelijk | 310 | -1.012 | 310 | -1.012 |
---|
Financieel meerjarenoverzicht
Beleidsdoel | Begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 604 | 114 | 489 | 276 | 276 | 276 |
Lasten | 9.418 | 2.709 | 6.709 | 8.341 | 8.341 | 8.341 |
Saldo | -8.814 | -2.595 | -6.219 | -8.065 | -8.065 | -8.065 |