Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

9. Bestuur

9.7 Concernbrede aansturing op brede thema’s

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

9.7

Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief

9.7.1

De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties

9.7.2

Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal

9.7.3

De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord

9.7.4

Het beleid is beter met data onderbouwd

Stand van zaken

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

9.7

Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief

9.7.1

De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties

9.7.2

Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal

9.7.3

De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord

9.7.4

Het beleid is beter met data onderbouwd

Beleidsdoel

9.7

Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief

Meerjarendoel

9.7.1

De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Hoewel veel projecten uit de Uitvoeringsagenda op schema lopen, zijn er met name op het beter zichtbaar en uitvoerbaar maken van de Sociale Agenda binnen de Provinciale programma’s nog stappen te zetten. Dit heeft een aantal oorzaken:
•   Het college van Gedeputeerde Staten heeft op 7 juni 2022 de uitvoeringsagenda Wij doen mee! van de Sociale Agenda vastgesteld. Deze besluitvorming is later geweest dan gepland, waardoor de uitvoering later is gestart.
•   Daarnaast is er binnen het programmateam van de Sociale Agenda sprake van relatief veel wisselingen, wat gevolgen heeft op de uitvoering van de projecten volgens planning.
•   Tot slot heeft de Sociale Agenda ook moties, amendementen en hulpvragen van collega’s opgepakt die buiten de Uitvoeringsagenda vallen.
Dit jaar staat een evaluatie van de Sociale Agenda gepland, hierin zullen aanbevelingen worden gedaan om ook na 2023 het gedachtegoed van de Sociale Agenda te laten landen in de Provinciale Programma’s.

Meerjarendoel

9.7.2

Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

9.7.3

De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

9.7.4

Het beleid is beter met data onderbouwd

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Door het beperkt beschikbare budget voor 2023 kon in de eerste helft van 2023 slechts een aantal activiteiten worden uitgevoerd. Er zijn minder teams en projecten begeleid (3 zijn lopend en 10 begroot) en er is minder ten behoeve van inspiratie en bewustwording georganiseerd.
Het opzetten van een professionelere data-organisatie met uniforme werkprocessen en rollen wordt vanuit een nieuwe structuur van opdrachtgeverschap van de Informatie kolom met enige vertraging opgepakt. Ook benutten we 2023 om met een meer samenhangend statenvoorstel te komen inclusief budget voor alle onderwerpen die betrekking hebben op digitalisering (waaronder data).

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

2.748

-2.748

216

316

216

3.064

-2.848

458

-458

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Statenvoorstel slavernijverleden

100

-100

Op 8 februari 2023 is door de Provinciale Staten het Statenvoorstel Slavernijverleden (UTSP-1400676291-4305) aangenomen. Besloten is om € 100.000 beschikbaar te stellen uit de post Onvoorzien.

Uitvoering klimaatbeleid Klimaat Centraal

216

-216

216

-216

Het Rijk stelt middelen beschikbaar voor de uitvoering van het Klimaatakkoord de zogenaamde CDOKE-gelden. Doel van het klimaatakkoord is de reductie van broeikasgassen. De middelen worden als een brede doeluitkering (BDU) uitgekeerd. De middelen zijn bedoeld om gemeenten en provincies gelegen in Nederland in staat te stellen voldoende arbeidskrachten in te huren zodat zij het klimaat- en energiebeleid kunnen uitvoeren. Er zijn nu middelen beschikbaar gesteld voor 2023, 2024 en 2025. Voor 2023 is voor de provincie Utrecht een bedrag van € 1.325.000 beschikbaar. Op basis van de omvang van de vraag wordt dit bedrag op de volgende manier ingezet: energietransitie € 755.250 , duurzame mobiliteit € 357.750 en Klimaat Centraal (klimaatmitigatie) € 216.000.

Totaal

9.7 Concernbrede aansturing brede thema

100

216

-216

216

-316

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

216

216

Lasten

3.064

458

2.606

2.199

959

959

Saldo

-2.848

-458

-2.390

-2.199

-959

-959

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09