Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3 Locaties per fiets veilig, comfortabel

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

5.3

Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt

5.3.1

Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler

5.3.2

De keten is sterker

5.3.3

Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd

5.3.4

Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter

Stand van zaken

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

5.3

Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt

5.3.1

Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler

5.3.2

De keten is sterker

5.3.3

Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd

5.3.4

Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter

Beleidsdoel

5.3

Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt

Meerjarendoel

5.3.1

Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Er is al geruime tijd te weinig capaciteit beschikbaar om alle projecten goed en tijdig te realiseren. Dit uit zich in zowel studie als in realisatie. Door krapte op de arbeidsmarkt verloopt de werving moeizaam en ook het tijdelijk inhuren is steeds minder succesvol. Dit leidt ertoe dat we een aantal geplande werkzaamheden door moeten schuiven naar een later moment.

Meerjarendoel

5.3.2

De keten is sterker

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

5.3.3

Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

5.3.4

Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

25.959

-25.959

2.593

3.363

2.593

29.322

-26.729

4.796

-4.796

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Actualisatie capaciteit Bereikbaarheid

944

944

Herverdeling van de capaciteit binnen de programma's Bereikbaarheid I en II op basis van de geactualiseerde jaarplanning.

Bestemmingsvoorstel Jaarrekening 2022

2.430

-2.430

Bij vaststelling van de jaarstukken 2022 door Provinciale Staten is ook ingestemd met de overheveling van budget uit 2023 naar toekomstige jaren (bestemmingsvoorstellen).

Kasritme Doorfietsroutes

2.593

-1.108

2.593

-1.108

Voor de delen die de provincie Utrecht in mandaat uitvoert, wordt nog een baat van de deelnemende gemeentes ad € 2,593 mln. verwacht. Dit was nog niet in de begroting opgenomen. Daarnaast is ook het kasritme van de Doorfietsroutes geactualiseerd. Hierdoor is er € 1,088 mln. noodzakelijk ter dekking van de lasten 2023, het verschil € 1,485 mln. wordt voorgesteld te storten in de reserve Mobiliteitsprogramma ten behoeve van uitgaven 2024. Ook het kasritme voor 2024 wordt geactualiseerd in de Zomernota 2023.

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Subsidies Fiets

-769

-769

Bij de Slotwijziging 2022 is er € 2,083 mln. in de reserve Mobiliteitsprogramma gestort voor subsidies die zijn aangevraagd in 2022, maar drukken in 2023 of verder. Op basis van de huidig stand van zaken wordt voorgesteld om ter dekking van de subsidies € 0,769 mln. te onttrekken in 2023 en € 1,314 mln. in 2024.

Totaal

5.3 Locaties per fiets veilig, comfort

2.430

2.593

-933

2.593

-3.363

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

2.593

2.593

1.058

Lasten

29.322

4.796

24.526

20.348

10.937

10.720

Saldo

-26.729

-4.796

-21.933

-19.290

-10.937

-10.720

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09