5.3 Locaties per fiets veilig, comfortabel
Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
5.3 | Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt | |||
---|---|---|---|---|
5.3.1 | Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler | |||
5.3.2 | De keten is sterker | |||
5.3.3 | Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd | |||
5.3.4 | Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter |
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
5.3 | Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
5.3.1 | Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler | ||||||
5.3.2 | De keten is sterker | ||||||
5.3.3 | Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd | ||||||
5.3.4 | Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter | ||||||
Beleidsdoel | 5.3 | Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 5.3.1 | Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Er is al geruime tijd te weinig capaciteit beschikbaar om alle projecten goed en tijdig te realiseren. Dit uit zich in zowel studie als in realisatie. Door krapte op de arbeidsmarkt verloopt de werving moeizaam en ook het tijdelijk inhuren is steeds minder succesvol. Dit leidt ertoe dat we een aantal geplande werkzaamheden door moeten schuiven naar een later moment. | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.3.2 | De keten is sterker | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.3.3 | Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.3.4 | Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Programma | Begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Totaal voor bestemming | 25.959 | -25.959 | 2.593 | 3.363 | 2.593 | 29.322 | -26.729 | 4.796 | -4.796 |
Toelichting bijstellingen
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Actualisatie capaciteit Bereikbaarheid | 944 | 944 |
Herverdeling van de capaciteit binnen de programma's Bereikbaarheid I en II op basis van de geactualiseerde jaarplanning.
Bestemmingsvoorstel Jaarrekening 2022 | 2.430 | -2.430 |
---|
Bij vaststelling van de jaarstukken 2022 door Provinciale Staten is ook ingestemd met de overheveling van budget uit 2023 naar toekomstige jaren (bestemmingsvoorstellen).
Kasritme Doorfietsroutes | 2.593 | -1.108 | 2.593 | -1.108 |
---|
Voor de delen die de provincie Utrecht in mandaat uitvoert, wordt nog een baat van de deelnemende gemeentes ad € 2,593 mln. verwacht. Dit was nog niet in de begroting opgenomen. Daarnaast is ook het kasritme van de Doorfietsroutes geactualiseerd. Hierdoor is er € 1,088 mln. noodzakelijk ter dekking van de lasten 2023, het verschil € 1,485 mln. wordt voorgesteld te storten in de reserve Mobiliteitsprogramma ten behoeve van uitgaven 2024. Ook het kasritme voor 2024 wordt geactualiseerd in de Zomernota 2023.
Slotwijziging 2022 - structurele effecten |
---|
Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.
Subsidies Fiets | -769 | -769 |
---|
Bij de Slotwijziging 2022 is er € 2,083 mln. in de reserve Mobiliteitsprogramma gestort voor subsidies die zijn aangevraagd in 2022, maar drukken in 2023 of verder. Op basis van de huidig stand van zaken wordt voorgesteld om ter dekking van de subsidies € 0,769 mln. te onttrekken in 2023 en € 1,314 mln. in 2024.
Totaal | 5.3 Locaties per fiets veilig, comfort | 2.430 | 2.593 | -933 | 2.593 | -3.363 |
---|
Financieel meerjarenoverzicht
Beleidsdoel | Begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.593 | 2.593 | 1.058 | |||
Lasten | 29.322 | 4.796 | 24.526 | 20.348 | 10.937 | 10.720 |
Saldo | -26.729 | -4.796 | -21.933 | -19.290 | -10.937 | -10.720 |