5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving
Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
5.6 | Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | |||
---|---|---|---|---|
5.6.1 | Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder | |||
5.6.2 | De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter | |||
5.6.3 | De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen | |||
5.6.4 | Het behalen van de WHO-normen voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen | |||
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
5.6 | Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
5.6.1 | Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder | ||||||
5.6.2 | De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter | ||||||
5.6.3 | De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen | ||||||
5.6.4 | Het behalen van de WHO-normen voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen | ||||||
Beleidsdoel | 5.6 | Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 5.6.1 | Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Er wordt minder geluid reducerend asfalt aangelegd dan begroot. Dit door verschuivingen in de uitvoering van onderhoud en reconstructie conform de trajectbenadering. Ook loopt de uitvoering van gevelsaneringen achter op schema. De planuitwerking hiervan vraagt meer tijd en capaciteit dan vooraf bedacht. | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.6.2 | De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.6.3 | De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.6.4 | Het behalen van de WHO-normen voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Programma | Begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Totaal voor bestemming | 1.721 | -1.721 | 218 | -198 | 218 | 1.523 | -1.305 | 372 | -372 |
Toelichting bijstellingen
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Actualisatie capaciteit Bereikbaarheid | 416 | 416 |
Herverdeling van de capaciteit binnen de programma's Bereikbaarheid I en II op basis van de geactualiseerde jaarplanning.
CDOKE-gelden voor de uitvoering van het klimaatakkoord | 218 | -218 | 218 | -218 |
---|
Het Rijk stelt middelen beschikbaar voor de uitvoering van het Klimaatakkoord de zogenaamde CDOKE-gelden. Doel van het klimaatakkoord is de reductie van broeikasgassen. De middelen worden als een brede doeluitkering (BDU) uitgekeerd. De middelen zijn bedoeld om gemeenten en provincies gelegen in Nederland in staat te stellen voldoende arbeidskrachten in te huren zodat zij het klimaat- en energiebeleid kunnen uitvoeren. Er zijn nu middelen beschikbaar gesteld voor 2023, 2024 en 2025. Voor 2023 is voor de provincie Utrecht een bedrag van € 1.325.000,- beschikbaar. Op basis van de omvang van de vraag wordt op de volgende manier ingezet: energietransitie € 755.250 ,-, duurzame mobiliteit €357.750 ,- en Klimaat Centraal (klimaatmitigatie) € 216.000,-.
De middelen voor mobiliteit worden verdeeld onder de uitvoeringsprogramma's Goederenvervoer € 140.000 en Kwaliteit leefomgeving € 217.750.
Slotwijziging 2022 - structurele effecten |
---|
Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.
Totaal | 5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving | 218 | 198 | 218 | 198 |
---|
Financieel meerjarenoverzicht
Beleidsdoel | Begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 218 | 218 | ||||
Lasten | 1.523 | 372 | 1.151 | 1.521 | 2.092 | 2.192 |
Saldo | -1.305 | -372 | -933 | -1.521 | -2.092 | -2.192 |