Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

Voortgang

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteit

Planning

Budget

5.6

Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

5.6.1

Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder

5.6.2

De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter

5.6.3

De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen

5.6.4

Het behalen van de WHO-normen  voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen

Stand van zaken

Voortgang beleid per meerjarendoel

Beleidsdoel - meerjarendoel

Activiteiten

Planning

5.6

Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

5.6.1

Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder

5.6.2

De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter

5.6.3

De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen

5.6.4

Het behalen van de WHO-normen  voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen

Beleidsdoel

5.6

Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

Meerjarendoel

5.6.1

Het aantal geluidgehinderden langs provinciale wegen is minder

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Er wordt minder geluid reducerend asfalt aangelegd dan begroot. Dit door verschuivingen in de uitvoering van onderhoud en reconstructie conform de trajectbenadering. Ook loopt de uitvoering van gevelsaneringen achter op schema. De planuitwerking hiervan vraagt meer tijd en capaciteit dan vooraf bedacht.

Meerjarendoel

5.6.2

De oversteekbaarheid van fauna bij provinciale wegen is beter

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

5.6.3

De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Meerjarendoel

5.6.4

Het behalen van de WHO-normen  voor luchtkwaliteit is dichterbij gekomen

Activiteit

Planning

Stand van zaken

Toelichting

Financiële stand van zaken

In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting

Bijstellingen

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 april

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Totaal voor bestemming

1.721

-1.721

218

-198

218

1.523

-1.305

372

-372

Toelichting bijstellingen

Soort bijstelling

Tot Zomernota

Zomernota

Tot en met Zomernota

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Actualisatie capaciteit Bereikbaarheid

416

416

Herverdeling van de capaciteit binnen de programma's Bereikbaarheid I en II op basis van de geactualiseerde jaarplanning.

CDOKE-gelden voor de uitvoering van het klimaatakkoord

218

-218

218

-218

Het Rijk stelt middelen beschikbaar voor de uitvoering van het Klimaatakkoord de zogenaamde CDOKE-gelden. Doel van het klimaatakkoord is de reductie van broeikasgassen. De middelen worden als een brede doeluitkering (BDU) uitgekeerd. De middelen zijn bedoeld om gemeenten en provincies gelegen in Nederland in staat te stellen voldoende arbeidskrachten in te huren zodat zij het klimaat- en energiebeleid kunnen uitvoeren. Er zijn nu middelen beschikbaar gesteld voor 2023, 2024 en 2025. Voor 2023 is voor de provincie Utrecht een bedrag van € 1.325.000,- beschikbaar. Op basis van de omvang van de vraag wordt op de volgende manier ingezet: energietransitie €  755.250 ,-, duurzame mobiliteit €357.750 ,- en Klimaat Centraal (klimaatmitigatie) € 216.000,-.
De middelen voor mobiliteit worden verdeeld onder de uitvoeringsprogramma's Goederenvervoer € 140.000 en Kwaliteit leefomgeving € 217.750.

Slotwijziging 2022 - structurele effecten

Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.

Totaal

5.6 Effecten mobiliteit op leefomgeving

218

198

218

198

Financieel meerjarenoverzicht

Beleidsdoel

Begroting
2023

Realisatie 30 april

Budgettaire
ruimte
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Baten

218

218

Lasten

1.523

372

1.151

1.521

2.092

2.192

Saldo

-1.305

-372

-933

-1.521

-2.092

-2.192

Deze pagina is gebouwd op 07/24/2023 15:44:05 met de export van 07/24/2023 15:36:09