5.1 Het provinciale netwerk is sterk
Voortgang
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteit | Planning | Budget | |
5.1 | Het provinciale netwerk is sterk | |||
---|---|---|---|---|
5.1.1 | Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau | |||
5.1.2 | Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten | |||
5.1.3 | De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter | |||
5.1.4 | Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats | |||
Stand van zaken
Voortgang beleid per meerjarendoel
Beleidsdoel - meerjarendoel | Activiteiten | Planning | |||||
5.1 | Het provinciale netwerk is sterk | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
5.1.1 | Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau | ||||||
5.1.2 | Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten | ||||||
5.1.3 | De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter | ||||||
5.1.4 | Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats | ||||||
Beleidsdoel | 5.1 | Het provinciale netwerk is sterk | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarendoel | 5.1.1 | Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Vanwege de vertragingen in zowel voorbereiding en realisatie als in studie zal niet het gehele variabel onderhoud volgens planning uitgevoerd worden. Dit betekend dat een aantal activiteiten later uitgevoerd zullen moeten worden. De planning en het kasritme van deze projecten zijn aangepast in het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit bij de Kaderbrief 2024. Hiernaast bleek op een aantal locaties ongepland onderhoud noodzakelijk wat tot hogere lasten leid. | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.1.2 | Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Op het overgrote deel van de studies is voortgang geboekt maar niet alle studies worden volgens planning afgerond. In een aantal gevallen is er ruimte om iets uit te lopen doordat de realisatietermijn nog voldoende ver weg ligt. Door te weinig capaciteit en grote moeite bij de werving hiervan blijft de studieplanning onder grote druk staan. Dit is de grootste belemmering voor een tijdige realisatie. Prioriteit gaat naar de projecten die het volgende jaar in onderhoud moeten. | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.1.3 | De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Veel projecten hebben vertraging opgelopen doordat er te weinig capaciteit beschikbaar is. De werving en het behoud van medewerkers verloopt minder moeizaam maar de bezetting is nog steeds onvoldoende. Ook de onduidelijkheid rondom stikstof zorgt bij een aantal projecten voor vertraging in de voortgang. In het geval van de Rijnbrug en de Rondweg Veenendaal (uitgezonderd fase Groenpoort) zorgt dit tot een vertraging van onbekende duur. Veel andere projecten zijn vorig jaar verder uitgewerkt waarna deze in 2023 wel kunnen worden gerealiseerd. Dit legt echter ook weer extra druk op de planning in dit jaar. Dit leidt ertoe dat in ieder geval 14 projecten, zowel investeringen als variabel onderhoud, geheel of gedeeltelijk uitgesteld zijn naar een later moment. Hierop is het Meerjaren Investeringsplan Mobiliteit (MIPM) bij de Kaderbrief 2024 bijgesteld. | |||||||||||
Meerjarendoel | 5.1.4 | Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats | |||||||||
Activiteit | Planning | ||||||||||
Stand van zaken | |||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Financiële stand van zaken
In deze paragraaf presenteren wij het overzicht van baten en lasten voor dit beleidsdoel en lichten wij de wijzigingen van de begroting toe.
Overzicht van baten en lasten
Programma | Begroting | Bijstellingen | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 april | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Totaal voor bestemming | 1.200 | 41.164 | -39.964 | 3.407 | 1.200 | 44.571 | -43.371 | 236 | 9.609 | -9.372 |
Toelichting bijstellingen
Soort bijstelling | Tot Zomernota | Zomernota | Tot en met Zomernota | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Actualisatie capaciteit Bereikbaarheid | -980 | -980 |
Herverdeling van de capaciteit binnen de programma's Bereikbaarheid I en II op basis van de geactualiseerde jaarplanning.
Energiebijstelling gebouwen | -73 | -73 |
---|
De provincie koopt samen met 7 andere provincies centraal in middels een gezamenlijk contract. De prijzen in dit zakelijke energiecontract worden bepaald middels een zogenaamde ‘klikstrategie’. Dit houdt in dat iedere dag op het meeste gunstige moment van de dag de prijs wordt ‘vastgeklikt’. Het gemiddelde van deze gezamenlijke dagprijzen van het gehele jaar vormen de prijs voor energie voor het jaar erop. Dit betekent dat de energieprijzen met een grote vertraging pas worden doorberekend aan de Provincie Utrecht.
De prijs voor gas is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld en de prijs voor elektra zelfs ruim verdrievoudigd. Wij hebben deze nieuwe prijzen pas in het lopende jaar (2023) ontvangen. Voor onze (kantoor)panden heeft de stijging een groot effect. In 2022 bedroegen de totale energielasten voor onze panden € 1,14 mln. Op basis van de huidige prijzen en een gelijk verbruik als in 2022, is de verwachting dat de energielasten stijgen naar € 3,9 mln. Het beschikbare budget bedraagt € 769.000 en dient derhalve te worden opgehoogd met € 3,135 mln. Hiervan komt een bedrag van € 2,9 mln. ten laste van Programma 10 Overhead, een bedrag van € 139.000 ten laste van Programma 9 Bestuur en een bedrag van € 73.000 ten laste van Programma 5 Bereikbaarheid.
Deze ophogingen zijn niet binnen de bestaande budgetten op te vangen. We stellen daarom voor om dit te dekken uit de Algemene middelen. We gaan in overleg met de contractbeheerder en leverancier om voortaan beter/ sneller op de hoogte te worden gebracht zodat we de eigen organisatie als de huurders tijdig(er) kunnen informeren.
Gestegen energieprijzen Wegen | -1.700 | -1.700 |
---|
De prijs voor energie is ten opzichte van vorig jaar verdrievoudigd. Voor de assets Openbare Verlichting (OVL) en Verkeersregelinstallaties (VRI) is veel energie nodig en heeft de stijging een groot effect. In 2022 bedroegen de energielasten voor deze assets € 0,76 mln., nu is verwachting, op basis van de huidige prijzen en een gelijk verbruik als in 2022, dat de energielasten stijgen naar € 2,25 mln. Ten opzichte van het budget van € 0,55 mln. betreft het een stijging van € 1,7 mln. en is dit niet binnen het bestaande budget voor beheer en onderhoud op te vangen. We stellen daarom voor om dit te dekken uit de Algemene middelen. Omdat nog onduidelijk is of de prijsstijging blijvend is wordt nu alleen voor 2023 extra budget gevraagd. Bij de Slotwijziging 2023 kan dit eventueel nog tot aanpassingen leiden.
Kapitaallasten wegen en vaarwegen | 521 | 521 |
---|
Naar aanleiding van de werkelijke investeringen 2022 zijn de kapitaallasten Wegen in 2023 geactualiseerd. Door de lagere uitgaven in 2022 zijn de kapitaallasten met € 0,71 mln. naar beneden bijgesteld tot € 3,1 mln.
Voor vaarwegen geldt een verhoging van de kapitaallasten met € 0,19 mln. naar een bedrag tot € 1,0 mln.. Per saldo valt € 0,52 vrij naar de Algemene middelen.
Overdracht oude wegdelen N484 | -1.174 | -1.174 |
---|
De oude delen Schaikseweg en Dorpsstraat te Schoonrewoerd maken geen deel meer uit van de provinciale weg N484 en zijn overgedragen aan de gemeente Vijfherenlanden conform besluit UTSP-1270282801-2691 / 0.25H d.d. 20-12-2022.
Met de overdracht wordt ook een compensatie verstrekt in 2023 aan de gemeente van € 1.477 mln. ten behoeve van de toekomstige uitgaven aan de infrastructuur.
In het meerjareninvesteringsplan (MIP) was rekening gehouden met een investering van € 1.174 mln. aan de N484. De investering komt met de overdracht te vervallen en de vrijkomende kapitaallasten zijn in de herziene MIP bij de Kaderbrief 2024 verlaagd.
Voorgesteld wordt om de € 1.174 mln. te dekken uit de lagere kapitaallasten van Wegen € 0,52 mln. en Openbaar Vervoer € 0,91. Zie hiervoor de begrotingswijzigingen "Kapitaallasten Openbaar Vervoer" en "Kapitaallasten Wegen".
Slotwijziging 2022 - structurele effecten |
---|
Deze begrotingswijziging heeft betrekking op de aanpassingen in de Slotwijziging 2022 met financiële effecten voor de begroting 2023 en volgende jaren.
Administratieve wijzigingen GS | |||||||
Totaal | 5.1 Het provinciale netwerk is sterk | -3.407 | -3.407 |
---|
Financieel meerjarenoverzicht
Beleidsdoel | Begroting | Realisatie 30 april | Budgettaire | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.200 | 236 | 964 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Lasten | 44.571 | 9.609 | 34.962 | 34.764 | 37.382 | 35.685 |
Saldo | -43.371 | -9.372 | -33.998 | -33.564 | -36.182 | -34.485 |